اقتصاد-ترکیه

بررسی وضعیت تجاری ترکیه

اقتصاد ترکیه در سالهای گذشته دست خوش اتفاقات و تغییرات زیادی بوده است. این کشور که بازمانده امپراطوری بزرگ عثمانی میباشد، چندین قرن بر بخشهای عمده ای از سه قاره آسیا، اروپا و افریقا حکومت کرده است.
حدودا ۹۹٫۸ درصد مردم ترکیه مسلمان هستند و گرایشهای اعتقادی در بین مردم بسیار قوی میباشد. در دهه های ۶۰ تا ۸۰ میلادی،ترکیه بدلیل نداشتن مراکز تولیدی کافی و همزمان با آن بدلیل نیاز کشورهای اروپایی به نیروی کار، هزاران نفر از مردم این کشور برای پیدا کردن شغل و کسب درآمد به کشورهای اروپایی به خصوص آلمان مهاجرت کرده اند.

اقتصاد-ترکیه

اقتصاد-ترکیه

از سختیهای اقتصادی زیادی که مردم ترکیه طی ۵۰ سال اخیر تحمل کرده اند بگذریم، امروزه به مردمی تلاشگر و پویا تبدیل شده اند،به طوری که هیچ فرصتی را برای کسب درآمد و تولید از دست نمی دهند و در عرصه تجارت آمادگی رقابت با بهترین ها را دارند.
البته قرار گرفتن ترکیه در همسایگی اروپا و تلاش برای رسیدن به استانداردهای اروپا و الگو قرار دادن آن، تا حد زیادی فرهنگ و اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.
هم اکنون اقتصاد ترکیه با درآمد بیش از ۲۹۵ میلیارد دلار به عنوان شانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا شناخته شده است.

بیشتر بخوانیم :  شرایط اخذ شهروندی در ترکیه با سرمایه گذاری

چشم انداز بازار ارز و اقتصاد ترکیه

اقتصاد-ترکیه

اقتصاد-ترکیه

اقتصاد ترکیه ترکیبی از صنایع بومی و مدرن می باشد که روز به روز به بهبودی آن افزوده می‌شود.

۱) کشاورزی و گردشگری

تولیدات کشاورزی ترکیه در سال ۲۰۰۵ رتبه هفتم جهان را بدست آورد.همچنین در سال ۲۰۰۶ برای یازده درصد از مردم ترکیه ایجاداشتغال کرده است. بخش خصوصی اقتصاد ترکیه نیز قوی و به سرعت در حال رشد است و نقش مهمی در بانکداری، حمل و نقل و ارتباطات دارد.

اقتصاد-ترکیه

اقتصاد-ترکیه

تركيه علاوه بر صنعت کشاورزی خود، در سال‌هاي اخير به طور ميانگين رشدي بين ۱۱ تا ۱۴ درصد را در صنعت توريسم خود تجربه كرده و ارز زیادی را وارد این کشور کرده است.بر این اساس ترکیه تلاش می کند قانون جديد صدور ويزاي گردشگري را براي گردشگران ۶۳ كشور جهان را از امسال آغاز كند.
از جمله شهرهای توریستی ترکیه که هرساله مقصد گردشگران خارجی میباشند میتوان استانبول و آنکارا را نام برد. استانبول با داشتن آثار تاريخي و گردشگري مانند تنگه بسفروس، مساجد سلطان احمد،سليمانيه، رستم پاشاو مراكز اباصوفيه،‌ كاخ توپ‌كاپي
و نيز مراكز خريد متنوع و همچنین وجود درياي مديترانه و سواحل مرمره و امكان مسافرت ارزان قيمت دريايي را براي گردشگران فراهم كرده است. همچنین به خاطر شركت هواپيمايي تركيش ايرلاين، بيشتر از ديگر نقاط اين كشور مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.

بیشتر بخوانیم :  نکاتی مهم که قبل سرمایه گذاری در ترکیه باید بدانید !

۲) نظام بانکداری و مالی

یکی از مهم‌ترین و موثر‌ترین عرصه پیشرفت ترکیه، نظام بانکداری این کشور است که پس از بحران سال ۲۰۰۱ و شروع بازسازی نهادهای مالی و بخش بانکداری بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸، شاهد تحولات بسیاری بود.

اقتصاد-ترکیه

اقتصاد-ترکیه

این تغییرات و تحولات، عملکرد و رشد نظام بانکی ترکیه را بهبود بخشیده است، تعداد شعب و کارکنان به سرعت افزایش یافت و نظام بانکداری ترکیه قوی‌تر از گذشته شده است.
همچنین سیستم‌های مدیریت ریسک و نظارت، بهبود یافته اند.اما شاید مهم‌ترین دلیل موفقیت بانکداری ترکیه، برنامه تجدید ساختار به اجرا درآمده در نظام بانکی این کشور باشد.

نظر منتقدان در خصوص آینده اقتصاد ترکیه

به نظر مي‌رسید كشور تركيه به افق روشن و طلايي و دست يافتني براي صنعت گردشگري خود در سالهای آتی و همزمان با يكصدمين سال تأسيس اين كشور دست یابد،اما با کاهش اعتبار ترکیه و بحران های ارزی، اقتصاددانان پیش‌ بینی کرده‌اند که از سال آینده اقتصاد ترکیه وارد دوره رکود شود.
در سالهای گذشته، هر دلار به ازای ۳.۵ لیر مبادله می‌شد که اکنون این رقم به بالای ۶ لیر رسیده است.
به گفته متخصصان، بسیاری از بحران های کنونی اقتصاد ترکیه ریشه داخلی دارد. رشد بیش از حد ظرفیت اقتصاد در سالهای گذشته، نگرانی بازار مالی در رابطه با استقلال بانک مرکزی، سیاست های پولی نادرست و پایین نگه داشتن بهره در زمانی که تورم در سطح بالایی است، منجر به تشدید این بحران شده است.
در حال حاضر وضعیت اقتصادی ترکیه حال خوبی ندارد و در این شرایط باید منتظر بمانیم تا دولتمردان این کشور برای رهایی از این بحران چه راه کاری اتخاذ می کند.

بیشتر بخوانیم :  آیا تمام چیزهایی که تا به حال در مورد کار در ترکیه شنیده اید تقلبی بوده ؟این مطلب شما را به بهترین شیوه راهنمایی می کند .
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

 

یورو ویزا برای مهاجرت

همیشه می گوییم برای مهاجرت به هر کشور دیگر خوب برسی کنید و دانسته گام بردادید وگرنه …

البته برای هر نوع مشاور های در خصوص سرمایه گذری اقامت و …..

می تونید با ما تماس بگیرید 

بپرسید و دانسته قدم بردارید

۰۹۲۱۹۵۷۹۹۰۳