زندگی-ترکیه

در این نوشتار قصد داریم به بررسی جامع هزینه زندگی در ترکیه بپردازیم، اطلاع از این موضوع برای افرادی که قصد مهاجرت و اخذ اقامت ترکیه و یا تحصیل در ترکیه را دارند بسیار حائر اهمیت میباشد.

بنابراین دراین بخش سعی نمودیم معیارهای ثابتی درمورد هزینه زندگی در ترکیه،هزینه حمل و نقل،هزینه خورد و خوراک و هزینه های تحصیل و … را مد نظر قرار دهیم.

زندگی-ترکیه

زندگی-ترکیه

هزینه ماهیانه ترکیه در مقایسه با ایران

هزینه زندگی در ترکیه معمولا کمی گران تر از ایران می باشد که البته این به دلیل اختلاف قیمت لیر ترکیه و ریال ایران دارد. هرچه قدر ارزش پول ایران کمتر بشود هزینه زندگی در ترکیه نیز به پول ایران بیشتر می شود.
به طور کل مخارج و هزینه های زندگی در ابتدا به کیفیت زندگی خود فرد بستگی دارد اما به طور میانگین میتوان گفت هزینه ی ماهانه ی زندگی در ترکیه حدودا بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ لیر، معادل ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار می باشد.
تقریبا میتوان گفت هزینه زندگی در ترکیه ۱۴٫۵ درصد بالاتر از هزینه های زندگی در ایران می باشد .

هزینه های اجاره مسکن یا خوابگاه در تركيه

اجاره یا خرید مسکن در ترکیه با توجه به شهر محل زندگی متفاوت است. البته در هر شهر نیز با توجه به محل دقیق منزل یا خوابگاه و یا نوع امکانات خوابگاه و خدماتی که ارائه میکند و همچنین مبله بودن یا نبودن منزل متفاوت است.

زندگی-ترکیه

زندگی-ترکیه

هزینه اجاره آپارتمان با توجه به تعداد اتاق و موقعیت مکانی منزل، بین ۱۴۰ دلار تا ۳۰۰ دلار در ماه متغیر میباشد. در صورتی که تعداد اتاق ها بیشتر باشد هزینه اجاره منزل نیز بیشتر است.
برای هزینه خوابگاه این مبلغ حدودا بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ دلار در ماه میباشد.هزینه خرید یک واحد آپارتمان هم نیز به صورت متراژ از ۵۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار در موقعیت های مکانی مختلف، متفاوت است.
کل هزینه های ذکر شده فقط برای اجاره و خرید مسکن می باشد. هزینه دیگر مانندآب، برق،اینترنت و غیره را باید ماهیانه و براساس میزان مصرف پرداخت کرد.

بیشتر بخوانیم :  آنچه قبل از مهاجرت به استانبول باید بدانید!

هزینه های خوراک و پوشاک در تر كيه

a) مواد اولیه برای آشپذی : قیمت مواد اولیه برای پخت و پز معمولا با ایران تفاوت چندانی ندارد.حتی در بسیاری از اوقات، در شهرهای ارزان تر مانند آنکارا و ازمیر این هزینه با توجه به کیفیت و تنوع اجناس در مقایسه با تهران قیمت مناسب تری دارند.

به عنوان مثال:

شیر ( ثابت)، ( ۱ لیتری): ۲٫۴۸ لیره
یک قرص نان سفید تازه : ۱٫۴۱ لیره
برنج ( سفید)، کیلویی: ۵٫۰۶ لیره
شانه ی تخم مرغ ۱۲ تایی: ۵٫۴۱ لیره
پنیر محلی ۱ کیلوگرمی: ۱۶٫۵۳ لیره
سینه ی مرغ کیلویی: ۱۱٫۶۳ لیره
گوشت گاو(گوشت قرمز راسته) : ۴۶ لیره
سیب ( ۱ کیلوگرم): ۳٫۱۵ لیره
موز کیلویی: ۵٫۳۶ لیره
پرتقال ( ۱ کیلوگرم): ۲٫۶۴ لیره
گوجه فرنگی ( ۱ کیلوگرم) : ۲٫۹۱ لیر
سیب زمینی ( ۱ کیلوگرم): ۲٫۴۰ لیره
پیاز ( ۱ کیلوگرم): ۱٫۸۷ لیره
کاهو: ۲٫۱۵ لیره
آب ( بطری ۱٫۵ لیتری): ۱٫۲۳ لیره

b) خوردن غذا در رستوران: هزینه یک وعده غذا در رستوران های ترکیه با توجه به کیفیت آن و ارایه خدمات قابل توجه میباشد و این در شهرهایی مانند استانبول چشمگیرتر است.

زندگی-ترکیه

زندگی-ترکیه

اما در دانشگاه های دولتی ترکیه که دارای امکانات سلف سرويس می باشند،استفاده از امکانات دانشگاه برای دانشجویان مقرون به صرفه می باشد.

بیشتر بخوانیم :  هر آنچه که باید درباره مهاجرت به ترکیه بدانید !

c) هزینه پوشاک : هزینه پوشاک ارزانتر از ایران است; مثلا یک شلواری را که در کارگاههای ترک دوخته میشود با ۲۰۰۰۰ تومان میتوان خرید ; همچنین شلوار برند ۶۰۰۰۰ تومان میباشد. در صورتیکه همین شلوار در ایران حداقل ۱۵۰۰۰۰ تومان قیمت دارد.

زندگی-ترکیه

زندگی-ترکیه

هزینه ایاب و ذهاب و کرایه تاکسی و ..

طی چند سال گذشته، سیستم حمل و نقل عمومی در ترکیه هم شهرها و هم در مناطق دور افتاده به طور چشمگیری بهبود یافته است. مترو، راه آهن و تاکسی های شهری و بین شهری به راحتی قابل دسترسی هستند.
هزینه حمل و نقل ماهیانه به طور معمول براساس دور یا نزدیک بودن محل شما به دانشگاه یا محل کار متفاوت است. اینکه از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنید یا از سیستم خصوصی بازهم در میزان هزینه شما بی تاثیر نیست.
در حالت کلی هزینه های حمل و نقل با توجه به شهر ها و دور یا نزدیکی به محل کار یا دانشگاه بین ۴۲ تا ۲۰۰ دلار در ماه میباشد.

بیشتر بخوانیم :  هر آنچه که باید درباره مهاجرت به ترکیه بدانید !

 هزینه های بهداشت و درمان

زندگی-ترکیه

زندگی-ترکیه

هزینه های پزشکی وخدمات درمانی در ترکیه ، در صورت داشتن بیمه خوب تقریبا مانند ایران است ، ولی کیفیت خدمات بسیار بهتر و بیشتر از ایران میباشد،اما اگر بیمه نداشته باشید، یک معاینه ساده هزینه ای بالا خواهد داشت.
اگر فردی بیش از ۹۰ روز در ترکیه اقامت دارد و اگر کمتر از ۶۵ سال داشته باشد، به مراقبت های بهداشتی اجباری نیز نیاز خواهد داشت.

حداقل دستمزد در ترکیه چه قدر است؟

حداقل دستمزد ۲۰۲۰ لیر در ماه است که کارفرما باید تمام حق بیمه و بازنشستگی را نیز پرداخت نماید. یک فرد مجرد اجاره نشین درصورت پرداخت اجاره ماهیانه، با این مبلغ یک زندگی بسیار حداقلی خواهد داشت.

هزینه های زندگی در سایر استان ها

همانند نقاط دیگر دنیا، زندگی در یک شهر هزینه های بالایی دارد. شهر استانبول که یک مرکز شلوع تجاری، مالی، گردشگری و اقتصادی است بیشترین درخواست برای زندگی را دارد.
خانواده هایی که مجبور به پرداخت اجاره یا وام مسکن نیستند، تقریبا با ۵۰۰۰ لیر در ماه می توانند یک زندگی مناسب داشته باشند. اما این مبلغ در مناطق ساحلی اژه و مدیترانه متفاوت است و هزینه زندگی به طور چشمگیری در این شهرها کاهش می یابد.
دیگر مقاصد محبوب مهاجرت مانند فتیه، در مقایسه با زندگی در استانبول حدود ۲۰ درصد ارزان تراست. یک مهاجر صاحب ملک در فتیه، می تواند به طور میانگین با ۳۰۰۰ لیر ماهیانه، از یک زندگی متوسط برخوردار باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

 

یورو ویزا برای مهاجرت

همیشه می گوییم برای مهاجرت به هر کشور دیگر خوب برسی کنید و دانسته گام بردادید وگرنه …

البته برای هر نوع مشاور های در خصوص سرمایه گذری اقامت و …..

می تونید با ما تماس بگیرید 

بپرسید و دانسته قدم بردارید

۰۹۲۱۹۵۷۹۹۰۳